Projects

Our Projects

WE POWER Albania


Women’s EmPOWERment and gender planning in Albania

In Albania the economic growth of the last twenty years has been accompanied by an important migratory movement from rural areas to urban and mountainous areas.
A huge number of migrants settled down in urban informal settlements: poor neighborhoods with an insufficient access to urban and socioeconomic services. In these areas, the most disadvantaged and vulnerable people have more difficulty in integrating in urban context and in satisfying their own needs.
In this context, the quality of life for women cold be particularly hard: the patriarchal mentality, the high number of violence against women and the lack of support services for women and their children are some of the problems affecting Albanian women, with a particular incidence in the North of the country.

WE POWER Albania project promotes the inclusion of women in decision-making processes in order to promote the equal access of girls and women to work and basic social services both in urban and rural contexts, in the areas of Mark Lula and Zogaj (Shkoder) and Reç.

This project is supported by Regione Friuli Venezia Giulia and Otto per Mille della Chiesa Valdese

Location
Mark Lula and Zogaj, Municipality of Shkoder
Reç, Municipality of Malësi e Madhe

Lead partner
Kallipolis – Associazione non profit per uno sviluppo urbano sostenibile

Partners
Province of Gorizia
ARIES, Azienda Speciale della Camera di Commercio di Trieste
Oxfam Italia in Albania
NGO Hapa të Lehtë (Shkoder)

Year
2015-2017

Status
Closed

We-Power-Albania-#1

In Mark Lula (Shkoder) many families have arrived from the mountain areas over the last 20 years.

We-Power-Albania-#2

Among the stakeholders involved, there are several entrepreneurs of artisanal textile sector.

Tra i mesi di febbraio e aprile sono stati condotti tre percorsi partecipativi con i gruppi di donne di Mark Lula, Zogaj e Reç.

Nel corso dei tre percorsi, sono stati sviluppati temi differenti: a Mark Lula l’accesso ai servizi e a Zogaj e Reç l’avvio di percorsi imprenditoriali.

Tra l’estate e l’autunno si sono tenuti corsi di formazione indirizzati ai diversi gruppi di donne: inglese nell’ambito turistico, avvio di impresa, web marketing e valorizzazione dell’artigianato tradizionale.

A Mark Lula, grazie alla collaborazione con l’amministrazione locale di Scutari, è stato possibile avviare un nuovo servizio per le donne del quartiere. Si è dunque lavorato alla riqualificazione e rifunzionalizzazione di un edificio scolastico esistente ma utilizzato solo in parte. Grazie ad alcuni lavori di ridistribuzione degli spazi, di messa in sicurezza degli impianti e di allestimento, è stata aperta una nuova scuola dell’infanzia pubblica per circa 70 bambini nel quartiere.

A Zogaj è stata ripristinata un’antica scalinata in pietra che dal lago sale verso la collina. Grazie a questo intervento si è riqualificato un micro spazio pubblico che viene oggi utilizzato dalle famiglie dell’area.

A Reç è stata progettata con la comunità e realizzata la “Shporta e Reçit”, una bottega in cui saranno commercializzati i prodotti che saranno coltivati e trasformati dalle donne dell’area. Grazie a questo spazio, le donne potranno contribuire attivamente all’aumento del reddito del proprio nucleo famigliare.